Genel

Şoförsüz araçlar nasıl bir gelecek sunuyor?

By

on

Lyft’in taşımacılık vizyonuna göre kendi kendine trafiğe çıkabilen otomobiller büyük oranda taşıma servislerince kullanılacak.

Yolcu taşımacılığı şirketinin başkanı John Zimmer‘in yaptığı açıklamaya göre, Lyft filosu içinde robotların kullandığı otomobiller, şoförlü araçları beş yıl içinde geride bırakarak çoğunluk oluşturacak.

Şoförsüz otomobiller, otomotiv devleri kadar teknoloji şirketleri ve yolcu taşıma servisleri tarafından da bir sonraki büyük fırsat olarak görülüyor. Uber Technologies halen Pensilvanya’nın Pittsburgh kentinde kendi şoförsüz araçlarını test ediyor. Bu testler sırasında bir şoför de ani durumlarda müdahale etmek için hazırda bekliyor. Lyft ise benzer bir testi Phoenix ve San Fransisco’da gerçekleştiriyor. Ocak ayında 500 milyon dolarlık yatırımla Lyft’in şoförsüz girişimlerine destek çıkan General Motors da bu pilot çalışmalarda iş ortağı olarak yer alıyor.

Lyft Başkanı John Zimmer, Tesla CEO’su Elon Musk tarafından paylaşılan bazı otonom araç öngörülerine de katılmıyor. Örneğin Musk, şoförsüz araç sahiplerinin kendi otomobillerini iş yerindeyken ya da tatildeyken paylaşımlı bir filo üzerinden kiraya verebileceklerini belirtmişti. Zimmer ise bu iş modelinin anlamlı bir ölçeğe ulaşmayacağına inanıyor; “Çünkü bireysel araç sahipleri kendi otomobillerini yabancılara kiralamak istemeyecektir.”

Her geçen yıl daha fazla insanın bir otomobile sahip olmaktan daha basit ve uygun fiyatlı çözümler olduğuna hüküm verdiğini belirten John Zimmer, Medium’a yazdığı yazıda şöyle devam ediyor: “Ağa bağlı otonom araçlar sahneye çıktığında, araç sahibi olmaktan daha uygun maliyet sundukları sürece çoğu şehir içi kullanıcısı hususi otomobil kullanmaktan vazgeçecektir.”

Bu durum gerçekleştiğinde ise araçların kullandığı park alanları boşalarak daha geniş kaldırımlar yapılabilecek, yeni evler inşa edilebilecek (buna İstanbul’da pek gerek olmayabilir). Çünkü ortalama bir araç, zamanının sadece yüzde 4’ünde kullanılıyor ve geri kalan yüzde 96’sında park halinde kalıyor. “Otomobillerle hiç alakanız olmasa, hiçbir zaman Lyft veya şoförsüz bir araç kullanmayacak olsanız da, bu değişiklikler sizin de hayatınızı etkileyecek.”

İlk iki devrimi kanallar ile demiryolu ve seri üretim otomobil olarak sıralayan Zimmer, şoförsüz araçları Üçüncü Ulaşım Devrimi olarak tanımlıyor ve şoförsüz filolar daha iyi hizmeti daha düşük fiyatla sunmaya başladığında bir dönüm noktası yaşanacağını iddia ediyor; “Bir otomobile sahip olmak 2025 yılında tıpkı DVD almaya benzeyecek. O zamana kadarki 5 ila 10 yıllık sürede yollarda hem şoförlü hem de şoförsüz araçlar göreceğiz.”

About PCWorld

Recommended for you

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir