GamePro

Oculus Rift nedir?

By

on

Oculus Rift, Kickstarter ile doğmuş bir sanal gerçeklik kitidir. Kullanıcısına, bulunduğu sanal dünyayı 360 derece olarak sunan Oculus Rift, oyunları, sanal dünyaları ve canlı etkinlikleri “gerçek” gibi gösterme amacı gütmektedir.

Kickstarter kampanyasını takip eden ilk 4 saatte 250 bin dolar barajını aşan Rift, 36 saat sonunda milyon dolar rakamını görmüş, kampanyayı da 2 milyon 437 bin 429 dolar para toplayarak kapatmıştır. 2014 Mart ayında ise Facebook, Oculus Rift’in üreticisi Oculus VR şirketini 2 milyar dolar gibi bir fiyata satın almıştır.

Oculus Rift’in geliştirici kiti hali hazırda kullanımda olup, oyun üreticileri, teknoloji meraklıları ve oyuncular tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Kickstarter kampanyasına 300 dolar üzeri bağış yapan herkese ulaştırılan geliştirici kiti de bu VR seti ile ilgili daha detaylı bilgiye erişmemizi sağlıyor.

Çıkış tarihi ve fiyatı

Oculus Rift için henüz resmi bir çıkış tarihi bulunmuyor. Ancak Oculus VR sözcülerinden gelen açıklamaya göre, son tüketiciye ulaştırılacak olan VR setleri 2015 yılı içerisinde raflardaki yerini alacak. Yine de çıkış tarihinin 2016’ya ertelenme ihtimali de yok değil.

Yine de cihazın 2015 içerisinde çıkması daha olası. Kickstarter kampanyasında daha erken bir tarih belirtilmiş olsa da, gecikme herhangi bir şekilde donanımla ilgili değil. Uzmanlara göre, yalnızca donanımla ilgili bir durum olsaydı, Oculus Rift kampanyayı takip eden birkaç ay içerisinde piyasaya çıkabilirdi. Ancak Oculus VR, bu süreçte Rift için çok sayıda oyun üreticisiyle çalışmalara gitti ve dolu dolu bir içeriğe sahip olarak piyasaya girmek için önümüzdeki yılı beklemeye karar verdi.

Şu an için geliştirici kiti ülkemize yurt dışından siparişle 1000 TL gibi bir fiyattan giriş yapıyor. Asıl sürümün ne kadar olacağı hakkında bir bilgi olmasa da, yeni nesil bir oyun konsolundan daha ucuz olmasını bekliyoruz. Bu da 700-800 TL civarında bir fiyata Oculus Rift’in ülkemizde satılabileceğini gösteriyor.

Özellikler

Tüketici odaklı Oculus Rift hali hazırda geliştiriliyor ve 1080p’den büyük bir çözünürlükte OLED ekranlara sahip olacak. Henüz kesin olmasa da, beklenenin aksine ilk Oculus Rift’in kablosuz bağlantı desteklemeyeceği söyleniyor. Bunların dışında cihazda 24 bit renk derinliğine sahip 7 inç ekranlar yer alacak. Bu ekranlar, normal insan görüşünü yansıtmak adına stereoskopik 3 boyut teknolojisini kullanacak. Yani sol göz, sol tarafta daha fazla, sağ göz de sağ tarafta daha fazla alan görebilecek. Bu da Oculus Rift’e, daha önceki sanal gerçeklik cihazlarına nazaran çok daha iyi bir görüş açısı kazandıracak.

Oculus-Rift-GDC-2013

Oculus Rift’in geliştirici kiti, 379 gram ağırlığında ve cihazda bulunan kızılötesi noktaları takip eden bir harici kameranın bulunduğu hareket takip sistemine sahip. Tüketici modeli ise 1000 Hz Bitişil Gerçeklik Takipçisi içerecek. Bu da takip sürecinde neredeyse hiç gecikme olmamasını sağlayacak. Bunların dışında Rift’te 3 eksenli jiroskop, ivmeölçer ve mıknatısölçer bulunacak.

DVI ve HDMI girişlerine ek olarak verileri göndermek için bir USB arayüzü ile güç adaptörü de sanal gerçeklik setinde bulunacak. CNET’e göre Oculus VR şirketi, Rift’e eklemek için bir de hareket kontrolörü ekliyor. Bununla birlikte oyunlardaki nesnelerle etkileşime geçerken, cihaz el ve vücut hareketlerini de kullanabilecek.

Kullanımı nasıl?

Oculus Rift’in geliştirici kiti birçok insan tarafından kullanılıyor ve çok sayıda kişi de deneyimlerini paylaşıyor. İlk kullanımın ardından birçok kullanıcı, 3 boyuttan soğuyup, ciddi şekilde Oculus Rift’ten etkilenirken, cihazın geliştirilmesi gereken çok özelliğinin bulunduğu da vurgulanıyor.

Kafaya takıldığında rahat hissettirmediği söylenirken, geliştirici kitinin ciddi şekilde ağır olduğu da kullanıcıların şikayetleri arasında. Ek olarak görme bozukluğu yaşayan kişilerin de cihazı gözlükle kullanması gerekiyor ki bu da fazladan bir rahatsızlık hissi yaratıyor.

Geliştirici kitinin 720p olması da nispeten sorun niteliğinde. Tüketici modeli 1080p üzeri olacak olsa da, geliştirici kitinde göze bu kadar yakındayken inç başına düşen piksel sayısının daha fazla olması bekleniyor. Sonuç olarak, kullanıcılar tüketici modelinin daha hafif ve daha rahat olmasını bekliyor.

Peki Oculus Rift ne işe yarıyor?

Oculus Rift’in kullanım alanı konusunda sınır tanımadığını belirtelim. Oyunları çok daha gerçekçi yapacak olmasının dışında sanal gerçekliğin önünde inanılmaz fırsatlar bulunuyor. Örneğin dünya kupası finalini, on binlerce insanın doldurduğu bir stadın en iyi yerinden izlemek ve dünyanın diğer köşelerindeki müzeleri gezmek Oculus Rift ile mümkün olabilir. Ya da normal maçlar için yayıncı kuruluşlar, stadların belirli bölgelerinden Oculus Rift biletleri satabilir, evimizde oturduğumuz yerden, sanki staddaymış gibi tüm maçları izleyebiliriz.

Oculus Rift’in yalnızca oyunlar ve bilim kurgu dünyası için bir kilometre taşı olmadığını, birkaç yıl içerisinde hayatlarımızın vazgeçilmez bir parçası olabileceğini söyleyebiliriz.

About admin

Recommended for you

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir