Bir gerçek var ki; Vista, Microsoft’un bugüne kadar ürettiği tüm işletim sistemleri içerisinde Windows ME ile birlikte en fazla tepkiyi toplayan ürünü oldu. Windows Vista kimileri için bir hayal kırıklığı, kimileri içinse vazgeçilmez bir işletim sistemi olarak değerlendiriliyor. Aslında Vista için her şeyin çok iyi başladığını söyleyebiliriz.
Heyecanla beklenen ve merak uyandıran bu işletim sistemi piyasaya sürüldüğünde bilgisayar üreticileri ürünlerini Vista ile birlikte satmaya başladılar. Fakat gözden kaçan önemli bir detay bu ürünleri satın alan müşterileri memnuniyetsizliğe doğru sürükledi. Vista’nın çalışması için gerekli olan en düşük yapılandırma 512 MB belleğe sahip olmalıydı. Buradaki en düşük sözü, en uygun anlamına gelmiyor. Çünkü Vista’nın ferah ferah çalışması için 1 GB, hatta daha fazla belleğe ve 2 GHz üzerinde bir işlemci gücüne ihtiyacı var. Yani 1.5 GHz işlemcili 512 MB bellekli dizüstüler üzerinde Vista’yı satışa sunmak hem üreticiler için, hem de Microsoft için son derece yanlış bir adım oldu. Bunun bir göstergesi de başta Dell olmak üzere çok sayıda üretici müşterilerine XP’ye dönüş kampanyaları, bir başka deyişle “downgrade” seçenekleri sundular.
Kimler downgrade yapabilir?
Satın aldığımız Vista, ürünün satış ve kullanım sözleşmesinde yer alan bir madde XP’ye ücretsiz dönüş yapabileceğimizi belirtiyor. Ancak bu madde her Vista sürümünde yer almıyor. Eğer bir Ultimate veya Business sürümüne sahipseniz şanslısınız. Sözleşmedeki bu madde sayesinde kolayca XP’ye dönebilirsiniz.
Eğer Vista Home sürümlerinden birine veya Starter Edition’a sahipseniz XP’ye geri dönemiyorsunuz. En azından ücretsiz olarak bunu yapmanız mümkün değil. Ücretli olarak yaptığınızda da herhangi bir indirim alamıyorsunuz. Yani tamamen yeni bir Windows XP almalısınız. Ancak Microsoft Türkiye yetkilisiyle yaptığımız görüşmede bize şöyle bir seçeneğin de var olduğunu söylediler. O seçenek de kullanıcının önce Ultimate veya Business’a geçiş yapacağı, sonra dilenirse XP Pro sürümüne dönebileceği şeklindeydi. Bunun kulağa biraz saçma geldiğini belirtmeden geçemeyeceğiz. Çünkü Vista Home alanların en azından Windows XP Home sürümlerine geri dönüş şansı olmalıydı. Bu ne yazık ki mümkün değil.
XP gelirse Vista gider mi?
Satın aldığınız Vista Ultimate veya Business sürümünden vazgeçtiniz ve XP’ye dönmeye karar verdiniz. Yapacağınız ilk iş Microsoft Türkiye’yi 444 67 87 numaralı telefondan aramak olacak. Satış yetkilisine ben istemiyorum Vista filan, bana XP’mi geri verin dedikten sonra, satın aldığınız Vista’nın faturasını göndereceksiniz. Microsoft Türkiye de size Windows XP Pro sürümü için bir ürün anahtarı verecek. Burada dikkat edilmesi gereken önemli nokta Microsoft’un sadece ürün anahtarı vermesi. Yani adresinize yeni bir kurulum CD’si postalamayacak. Siz sağdan soldan bulduğunuz bir CD ile XP’yi kurduktan sonra 0800 211 39 39 numaralı ücretsiz telefondan ürününüzü etkinleştirebilirsiniz. XP’ye geçmeniz elinizdeki Vista sürümünü de aynı anda kullanabileceğiniz anlamına gelmiyor. Ancak günün birinde yeter bu kadar XP, artık Vista’ya geçeyim dediğinizde elinizdeki Vista’yı yeniden yükleyebilir ve kullanabilirsiniz. Kısacası aynı anda iki işletim sistemini birden kullanamıyorsunuz. Ama Home sürümüne sahipseniz zaten bir downgrade durumu söz konusu olamayacağından bu tür bir konuyu düşünmek zorunda değilsiniz.
Her şey tamam, şimdi ne olacak?
XP’ye için gerekli işlemleri yaptınız ve bir kurulum CD’si edindiniz. Bilgisayarınızda yüklü olan Vista ile göz göze geldiniz ve bu kadar yedeği nasıl alacağım diye düşünmeye başladınız. Öncelikle şuna karar vermelisiniz, yeniden bir XP kurulumu mu yapacaksınız? Yoksa iki işletim sistemini de aynı anda kullanmaya mı düşünüyorsunuz? Eğer ikinci seçeneği uygulamak istiyorsanız Vista Boot Manager’ı kullanarak bunu gerçekleştirebilirsiniz. Ama bunun o kadar kolay olmadığını söylemeliyiz. Bu sancıyı yaşamamak için D sürücüsü gibi farklı bir partisyona temiz bir Windows XP kurun ve Avanquest’in System Commander 9 isimli yazılımını kullanın. Dual Boot sorununu çözecektir. Ama ilk seçeneği düşünüyor ve Vista’yı daha fazla bilgisayarınızda görmek istemiyorsanız o zaman kolları sıvayın ve yazımızı okumaya devam edin.
"Downgrade" neyin nesi?
Bunca yıl her zaman “upgrade” terimini içeren makaleler yazdık. Dolayısıyla teknolojiyle ilgilenenler bu kelimenin yükseltme anlamına geldiğini bilirler. Yani lisanslı bir Windows XP sürümünü daha uygun fiyata Vista’ya yükseltmek buna örnek olarak gösterilebilir. Downgrade ise bir alt sürüme geçmek için kullanılan bir terim. Vista sürümlerinden bir önceki sürüm olan Windows XP Pro’ya geçiş bu kelimeyi tam anlamıyla açıklıyor.
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 29 Şubat 2008 tarihinde yazıldı:
vistanın grafik arayuzu dışında xp den daha iyi bir ozelliği var mı o kadar yer kaplıyo yuksek mikyarda rame ve hıza ihtiyaç duyuyor.bu kadar dez avantajı var iken niye insanlar vistaya dunyanın parasını verip anlamıyorum.Konuyla dolaylı olarak birşey demek istiyorum.niye bilgisayar üreticileri bilgisayarlara microsoft işletim sistemi kuruyorlar.Belki bilgisayarı satın alacak olan unix yada daha farklı bir işletim sistemi kurmak isteyecek.Niye bilgisayar üreticileri tarafından microsoftta para vermek zorunda bırakılıyorlar.linux işletim sistemine sahip bilgisayarlar var ama piyasada kolay bulunmuyor.Bence turk bilgisayar satıcıları parduse bu anlamda destek vermeliler.hiç olmazsa ben pardus işletim sistemli bir bilgisayar dediklerinde ,bu istekleri geri çevrilmemeli.
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 04 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
aslında vista sadece bir heves sayılabilir insanlara farklı bir şey sunmak istediler ewt bencede güzel oldu ama asla windows xp kadar kaliteli ve güzel olamaz ewt bi aralar vistayı merak ettim ve yamasını yükledim ama sadece görüntü faliyet yok hoş degil
volkanyasa tarafından 06 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
evet vista tamamen sorun oldu işyerimde vista ile çaılşıyorum notbook aldım oda vista ne olucak bilmiyorum çok yavaş.
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 09 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
vistayı sewmiorum çünkü hiç bir proğramm veya oyunu desteklermior oofff...!!! onun içinde yuklemeedim bileee...!!!
10=B
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 12 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
2.5 aydır Vista Ultimate kullanıyorum sorunsuz biçimde istediğim programlarıda kullanıyorum.Zaten programlar küçük ve basti programlar değilse Vista versiyonu çıkmış oluyor o yüzden onları yüklemenizde fayda var.Eski basti programlarında çoğu sorunsuz biçimde vista'da çalışıyor..Çok az deneyimi olan insanlar bence Vista hakkında olumsuz yorum yapmamaları gerek ki almak veya upgrade'i düşünen kullanıcıları yanıltmasınlar...
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 13 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
vistadan xp ye zorunlu geçiş yaptım dizüstümde..ama renklerden hiç memnun değilim.vistadan sonra çok bulanık ve renksiz geliyor..
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 14 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
neden yeni bir şey çıktığında hemen moda sayılır, illa yeni çıkan hep iyi ve kullanılmak zorunda mı ? yüzlerce kez dendi : "vista xp nin sadece makyajlı halidir" .bende bir diz üstünde kullandım vistayı . oldukça üst seviye bileşenlerden oluşuyor sistem ama basit bir dosya kopyalamada bile uzun süre geçiyor. arkdaşlar şunu bir kere iyi düşünmek lazım. xp den ayrılmamaza yada vista geçmemize sebep olan ne ? gerçekten buna ihtiyacımız var mı ? bana kalırsa hava atmaktan başka bir şey değil :)
son kullanıcı bilgisayarda sadece msn , chat yada internette gezinmek gibi sıradan şeylerle vakit geçiriyorsa, açıkcası ona xp de fazla onun yerine yüklesin win'98 .
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 19 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
berbat vista insanları rezil etmek için çikmış ayrıcada tuzak yüksek oem diyorlar nereye kadar
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 21 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
Benim dizüstü bilgisayarımda da Vista kurulu. Fakat hiç memnun değilim. Sürekli emin misiniz, son kararınız mı diye yazılar çıkıyor. birde sistemi kurarken hard disk denilen aleti bazen algılamıyor. Başıma geldi çünkü. tavsiyem XP kullanın ya da başka bi şey, ama kesinlikle vista kullanmayın..
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 22 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
vista gibi berbat bi işletim sistemi olamaz. yeni bir diz üstü aldım kı yükleyeceğim autocad photoshop coreldravı yükleyemedim desteklemiyo çünkü arkadaşlar asla vistadan yana şanşınızı denemeyin bir çok vista mağduru gibi sizde mağdur olmayın....
ubeyral tarafından 22 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
Bilişimde,alışkanlıklar kolay terkedilmiyor.Xp çıktığında da aynen bu yorumlar yapılmıştı.Ben katılmıyorum bu söylenenlere,bu vistanın mı yoksa yazılım üretenlerin bir sorunumu sorgulamak lazım.Ama şuna kesinlikle katılıyorum...Neden sadece windows,bu kartel kırılmalı ve bağımsız yazılılar desteklenmeli...Amma bu da zor.Alışkanlıklar kolay terkedilmiyor.
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 23 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
Vista çok ağır geldi bilgisayara ancak saç baş yolduruyor,diğer arkadaşlara katılıyorum tamamen görsel yapmışlar vista'yı ama hamarat değil.(görüntü var ses yok anlayacağınız) vista için microsoftun aptal sarışını diyebiliriz!!!...
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 25 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
Kardeşim Çoğu insanların pc leri 512 mb ram ın uzerinde deil bile Vista yı rahat kullanabılmek ıcın rahat 1 Gb ram ın olması lazım . Ne oyunları ne programları Dogru durust desteklıyo çok fazla Yer kaplıyo Ekran kartını 256 ram dan aşağı istemıyo işlemci ise dual core weya pentium 3.0 amd x2 3600 Gerekıyo hem istediğinize ulasamıyosunuz hem de hayal kırıklıgına ugruyosunuz . bence Xp ye her zaman oldugu Gibi dewam Çıkartırsalar Xp Sp3 Çıkartsınlar .
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 25 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
Windows maildeki Adress Defterini Outlook Express e nasıl aktarabiliriz. bir yolu varmı?
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 25 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
bende vista kullanıcısıyım ancak, 2 ramli bi bilgisayar kullandığım için sorun yaşamıyorum, artık küçük programların bile vista sürümleri çıkmaya başladı, vistanın da bilgisayarı yoran özelliklerini(ilk aklıma gelenler sidebar, windows aero) kapatırsanız bilgisayarınızı hızlandırabilirsiniz bence downgrade yapmaya gerek yok, xp çıktığında da aynı tartışmalar olmuştu
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 30 Mart 2008 tarihinde yazıldı:
XP Professional 'den sasmam.Yeni toplayacagım sistemle birlikte canavar gibi bir pc ye sahip olacagım.Neden vista kurup sistemimi zorlayayımki?
Yanlısmı dusunuyorum sizce.Xp her işimi goruyor.Visual studioda kuruluyor,Dw de Ps de ne ugrascam vistayla :D
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 01 Mayıs 2008 tarihinde yazıldı:
kullanım kolaylığı çok hoşuma gidiyor vista'nın.Ama ne yazık ki çok yavaş, kullanamıyorum.vista'nın bir tek görünümü iyi diyenler hata yapıyor bence, Ona bakarsanız XP'nin de Windows 2000'den çok fazla bir farkı yok görünüm dışında :)
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 31 Mayıs 2008 tarihinde yazıldı:
şunu biliyormusunuz bilmiyorum..yeni çıkacak oyunların hemen hemen hepsi yakın bir zamanda x64 destekli olacak ve xp gibi x32 işletim sistemlerinde çalışmayacak...ayrıca xp 3 gb ram in üstünde nezle olabiliyor, dx 10 desteği yok ve olmayacak...wicrosoft haziran başlarına doğru son xp patch ini yollayacak ve xp den desteğini çekecek, raflarda artık xp satılmayacak...kısacası şuna alışsak iyi olacak
1- bilgisayarımızı 2,6 ghz hızıdan aşağı ve ram i de 4 gb dan aşağı olmaması çünkü çok yakın bir gelecekte artık pc ler min 4-5 gb ram ile satılacak..çünkü bir çok program, oyun vs.. işler yüksek perfornmasnsta çaışacak
2- vista xp den çok daha iyi çünkü yüksek hızdaki pclerde çalışabiliyor...xp içinde ilk çıktığı zamanlar bu yorumlardan daha kötüsüde yapılmıştı çünkü o zmanki pcler şimdiki pc lerinizin yarısı kadar bile değildi hız olarak...vista da 1 sene içinde xp yi çöpe atacak
3- microsoft ve diğer bilişim dünyasının ilk pc nin seri üretimi yapılıp satılmasına başlandığından beri bir satış politikası vardır....mecbur oldukları şeyi ulaşılmaz yapki onlar ona ulaşmak çin bizim verdiğimiz çivileri,çekiçleri kullansın ve bizde daha fazla para kazanalım.....kısacası herkes vista için hazırlasın kendini ada pc lerini
4- microsoft un beta versiyonu deneyen biri olarak söyleyebilirimki, vista 2005 de ilk elime geçtiğinde bundan çok daha berbattı ve biz demiştikki bil amca gene çuvalladı ama şimidi bakıyorumda sp1 çıktıktan sonra gözle göremesekte hissedebileceğimiz bir iyileşme oldu vistada
ve 1 ay sonra windows 7 yi deneyeceğim ilk beta versiyonu elime ulaşacak ve şimdiden söyleyebilirimki sistem gereksinizmleri olarak vistadan çok da aşağı olacağını zannatmiyorum...herkese iyi vistalı günler
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 02 Temmuz 2008 tarihinde yazıldı:
ABİ BİLMİYORUM ALDIM BU GÜNLER DE XP FORMATLAYIP VİSTAYI KURACAĞDIM KURMAYİMİİİ DRİVERLARIDA VARDI
PCW Online Ziyaretçisi tarafından 27 Mart 2009 tarihinde yazıldı:
1 haftadır deniyorum üstün bir pc de ve buna rağmen vista dan memnun değilim oem olarak pc de kurulu geldi xp ye geçmek istiyorum ve para istiyor lar yani sorun donanımlada ilgili değil hızlarını ölçtüm aynı pc de xp kurulu iken ve vısta kurulu iken xp her noktasında vıstadan hızlı ve kullanım kolaylığı var.zorla güzellik olmaz der ler ya bunun adı vısta işte.